Thursday, March 8, 2012

Perbandingan-perbandingan antara Islam dan Kristian (1)

InshaAllah By Maher Zain


"Don't despair and never loose hope; InshaAllah you'll find your way"

Islam merupakan agama yang bebas darpada kemungkaran dan kebatilan, yang membimbing kita ke jalan keselamatan. Sedangkan agama Kristian penuh dengan ketahyulan dan kekufuran dan bertentangan dengan ajaran semua nabi.
Maka, dengan ini disertakan perbandingan-perbandingan untuk menunjukkan kebenaran Islam:





1. Isu Ketuhanan


Dalam Islam, Allah itu Esa, dan tidak bersekutu dengan apa pun juga. Allah itu unik dengan segala kebaikan dan kesempurnaanNya. Dimana Al Quran juga ada menyebut Allah itu tunggal, Dia tidak beranakdan tidak pula diperanakkan. Tiada satu pun yang sama, serupa denganNya. Dia wujud, tidak mati, tidak tidur, tidak mengantuk, dan tidak letih ataupun berhajatkan kepada semua yangg dihajatkan  oleh manusia. Jika hendak disebutkan satu persatu akan segala kesempurnaanNya maka hendaklah kita menimba ilmu yang ada di dalam Kitab Suci Al Quran itu sendiri.




Sebaliknya, agama Kristian percaya bahawa Tuhan itu bukan satu tetapi tiga: bapa, anak, dan Roh Kudus. Jesus Kristus satu-satunya 'Putera Tuhan' dan dia juga pencipta dan abadi seperti bapanya meskipun Injil mengatakan Jesus itu makan dan minum, tidur dan jaga serta sangat bergantung kepada air, udara dan tiap-tiap benda yang diperlukan oleh  manusia dan di dalam dirinya terkumpul semua keinginan duniawi. Seandainya Tuhan juga bergantung kepada semua perkara seperti manusia maka bagaimana dia layak menjadi Tuhan? dan apakah ada  perbezaan lagi antara Tuhan dan manusia? Kitab Suci Al Quran dengan tegas menyatakan bahawa sesiapa yang mengatakan Kristus itu tuhan atau putera tuhan, maka dia telah menyekutukan Allah dan menjadi kafir. Orang-orang Kristian dengan menjadikan Kristus sebagai putera tuhan telah memfitnah tuhan. Al Quran telah mengajar bahawa Kristus serupa dengan Musa, Daud, Sulaiman, Yahya, Hud, Nuh, dan lain-lain nabi. Sebagai utusan dan nabi, mereka juga adalah manusia, makhluk dan bukan pencipta. 


Maka, cuba difikirkan sendiri betapa jelas dan munasabah ajaran Kitab Suci Al Quran ini dan betapa agama Kristian mengusutkan dan tidak masuk akal sama sekali.

No comments:

Post a Comment