Sunday, August 5, 2012

sekian lama menyepi


Assalamualaikum w.b.t
terlebih dahulu ingin memohon maaf kerana telah menyepikan diri buat sekian lama..

Hati meronta ingin kembali menulis semenjak kali pertama ayah khabarkan mahu memberikan saya laptop kerana sesungguhnya dunia IPT kini sangatlah memerlukan teknologi untuk melaksanakan pelbagai urusan. Laptop kini telah menjadi satu keperluan dan bukan lagi kehendak. Tapi.. kalau mcm iPad, tab semua tu mungkin boleh dikategorikan sebagai kehendak buat pelajar IPT. Itu dari sudut pandangan saya.
Enough said..
Malangnya niat di hati tidak dapat dipenuhi kerana kekangan masa yang menjadi penghalang utama untuk saya kembali menulis di sini. Tapi, saya masih ada journal di sisi untuk di penuhi tatkala tiada masa untuk meng’online’ dan update blog. Ya! Saya bukan macam sesetengah orang yang masih dapat meluangkan masa walau bagaimana sibuk sekalipun. Saya hanya manusia biasa yang masih perlu memenuhi hak badan, rohani, intelek dan emosi.
Let’s get started!
Hurm, sudah lebih kurang 3 bulan saya berada di Bandar Puncak Alam, or to be more specific; UiTM Puncak Alam. Kalau tak tahu, silalah discover sendiri, ye. Kebanyakan orang selalu salah anggap bila saya beritahu kini saya menuntut di mana. Mereka selalu ingat di UiTM Shah Alam, maklumlah, Puncak Alam, jauh terperuk walau hakikat sebenarnya tidak.
Saya bukan nak cerita tentang Puncak Alam.. sebab saya tak pernah termimpi untuk menceritakannya. Sehingga kini ramai yang masih bertanya kepada saya, “Bukan kah kau dekat UIA?” hati mana tak pilu bila diajukan soalan sebegini. Memang sudah menjadi angan-anganku sejak 2 tahun yang lalu untuk ke UIA. Tapi akan daya, Allah lebih tahu apa yang terbaik buat diri ini. Dan, Alhamdulillah, saya sudah mula nampak hikmah disebalik semua yang terjadi. (KIV)

'Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.' (Al-Baqarah 2: 216)

Bulan pertama saya lalui dengan penuh rasa pilu. Mana tak nye, dah lah berjauhan dengan keluarga, dapat pula tempat yang tak pernah jadi impian pon. Memang menangis jelah kerja. It’s not that I got homesick, it just that I always think why am I here?? Apa diri ini buat kat sini?? Bangun pagi sebelum pergi kuliah, (masa first week) saya  berdiri depan cermin locker dan Tanya kepada diri sendiri pelbagai macam persoalan. Kadang-kadang saya menangis dan mengadu pada Allah.. hanya Dia je yang saya ada ketika di sana.
Fizikal dan mental ku tercabar.

Fizikal; Tangga maut atau juga dikenali Tangga kejayaan simbolik untuk penuntut Puncak Alam. Kamu takkan terlepas dari mendaki tangga itu.. kalau tertinggal barang sebelum pergi kuliah, nasib badanlah!
Badan aku mulai susut beberapa bulan selepas itu kerana makanan! Mungkin saya akan disifatkan memilih, cerewet atau sebagainya. Tapi, sebagai seorang anak yang membesar dengan memakan makanan di rumah, masakan ibunya, perkara ini adalah tidak mustahil. Setiap hari perlu berfikir nak makan apa. Dan setiap kali saya nak beli makanan di café, fisrt menu yang akan ternampak adalah AYAM. Setiap hari Nampak AYAM. Sehingga satu hari, diri ini rasa mual dan mahu muntah kat situ jugak. Betapa kembangnya tekak melihat lauk-pauk yang disediakan tapi tidak langsung membangkitkan selera. Alahai. Mungkin di rumah, ibu saya memasak dengan penuh kasih saying walaupun lauk yang simple, walaupun satu lauk sahaja tapi tetap menyelerakan. Dan sedia maklum, di café itu, mereka masak kerana berniaga.

Mental; diri ini rasa sangat tercabar sepanjang berada di sini. Kalau kamu sangka perempuan lebih pandai dari lelaki, kamu silap. Dalam pemerhatian saya (dalam class saya jelah) lelaki lebih bijak berbanding perempuan. Mungkin kerana itulah mereka terpilih untuk mendapat tempat di IPT. Mungkin yang selama ini yang kita nampak yang kurang bijak tu hanyalah sebilangan kecil. Lelaki sebenarnya jika mereka rajin dan ada passion dalam menuntut ilmu, tidak mustahil bagi mereka untuk ke depan. Sedang perempuan adalah kaum yang lemah. Pandailah macam mana sekalipun, mereka tidak mampu menjadi yang utama. Dalam Islam, yang utama itu lelaki. Imam lelaki, Bilal lelaki, Pemimpin lelaki, ketua keluarga lelaki. Jadi, kewibawaan lelaki tidak boleh dinafikan. Mungkin pemikiran mereka yang lamabt matang itu menyebabkan kaum perempuan lebih menonjol.
Selain itu, pergaulan bebas di PALAM sangatlah membimbangkan . (akan diulas dengan lebih lanjut pada entri seterusnya.. InsyaAllah)

No comments:

Post a Comment