Saturday, September 29, 2012

Kejarlah cinta PENCIPTAmu sebelum kamu mengejar cinta CIPTAANNYA.


Bismillahi wassalamualaikum…
 Allahumma solli ‘ala Muhammad wa’ala ali Muhammad
Ayuh berselawat tanda kita  cintakan kekasih kita, Nabi Muhammad s.a.w.
Melihat pada tajuk mestilah dah boleh dapat hint apa yang saya akan tulis. Hihi.
Cinta kepada Allah itu indah wahai saudaraku. Indah sangat. Ish speechless jadinya. Kalau sahaja saya kenal cinta Allah dari dulu. Kalau sahaja…. Namun tak boleh nak salahkan sesiapa. Ini sudah menjadi ketetapan Ilahi buat diri saya.
Sebelum tu izinkan saya meluruskan niat sebelum meneruskan penulisan ini.  Lillahita’aala.
Hidayah itu milik Allah. Harapan saya ketika mana ada yang membaca akan terbuka hatinya untuk kembali mentaatiMu wahai Allah.
Kalau dahulu hidup saya penuh dengan kegelisahan, kemurungan, dan banyak kekurangan. Kini Alhamdulillah.. semuanya berunsur ketenangan.
Klimaksnya ketika berada dalam peringkat awal remaja. Jiwa memberontak nak itu ini. Maka hubungan dengan PENCIPTA terasa terabai sekali.
Orang pakai berjenama, kita pon nak
Orang bercouple, kita pon nak
Orang bersosial, kita pon nak

Akan tetapi saya tetap bersyukur, tak pernah lah jadi apa yang dikehendaki sangat tu.
Kalau di lihat pada entri Ada Hikmah tu, ketahuilah diri ini tak pernah merasa nikmat couple tu apa. Dan tak mahu pon. Hehe. Ianya bukan nikmat lagi sekarang, tapi jadi alahan. Haha.

Kreatif sungguh kan kita bercinta dengan ciptaanNya. Tapi dengan Pencipta sendiri.. MasyaAllah
Padahal Allah lebih dahulu telah menyatakan kata cintaNya pada kita. Cuma kita sahaja yang tidak sedar. Padahal Allah lebih dahulu bersama kita ketika susah dan senang. Sejak azali Allah lah yang bersama kita. Sedangkan manusia sering datang dan pergi.

‘Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu (Muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat. Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Hendaklah mereka itu memenuhi (perintah) Ku dan beriman kepada Ku, agar mereka memperoleh kebenaran. ‘  (2:186)

Allah beri kita buku cinta(lagi best dari surat cinta BF/GF) untuk kita baca. Sebelum kita wujud lagi Allah dah berikan buku cinta yang mengandungi kata-kata cinta untuk kita. Tapi kita sahaja yang tidak mahu tadabbur Al-Quran. Kita sahaja yang malas. Dan akhirnya hinalah kita di sisi Allah.

Sedangkan bercinta dengan Allah itu sangat indah. (dah berkali dah saya mention ni).

Kalau kita selangkah menuju Allah, Allah lagi banyak langkah menuju kita.
Kalau kita berjalan menuju Allah, Allah akan berlari menuju kita.

Nikmat yang Allah bagi banyak sangat. Cuba ambil sehelai kertas sekarang dan tuliskan semua nikmat yang Allah pernah berikan kepadamu sejak kamu azali lagi.
Cukup?CUKUP?CUKUUUUUUUUUP?
Heeeeeee
Tak cukup kan… memang tak cukup. Even kalau cukup, kamu sebenarnya dah kehabisan akal untuk berfikir nikmat Allah yang mana lagi yang tidak kamu tulis.

Marilah bercinta dengan Allah. Mudah sahaja. Tak perlu jadi cantik. Tak perlu pandai, tak perlu hensem, tak perlu kaya. Itu semua tidak perlu.
Semua manusia sama sahaja pada Allah. Yang membezakan kita adalah yang bertakwa.

Jadi, tiada alasan untuk kita tidak menyatakan kecintaan kita kepada Allah. Kalau semua orang cintakan Allah dengan sebenar-benar cinta, takkan berlaku kerosakan di dunia ini. Takkan berlaku permusuhan di antara muslim sendiri. Semuanya baik-baik dan indah-indah belaka.

Luangkan lah masa malam mu untuk bermunajat kepada Allah. Luangkan lah masa senggang mu untuk menyumbangkan sesuatu kepada pembangunan Ummah. Buktikanlah kecintaanmu kepada Allah.
Wallahua’lam.


No comments:

Post a Comment